11 metode eficiente prin care să începi un discurs ca un vorbitor profesionist (partea a II-a)

public-speaking-speaker

Astăzi vin cu partea a doua a articolului „11 metode eficiente prin care să începi un discurs ca un vorbitor profesionist”. Dacă nu ai citit prima parte a articolului, ar fi bine să intri acum pe linkul de mai jos și să îl citești. Dacă ai citit deja, nu strică să recitești înainte de a citi continuarea. Îți vei reaminti metodele prezentate în prima parte și îți va da o valoare mai mare.

11 metode eficiente prin care sa incepi un discurs ca un vorbitor profesionist (partea I)

7. O poveste

Este poate una dintre cele mai importante metode. Povestea captivează publicul, mai ales dacă este una personală, incitantă și plină de suspans. Dacă alegi o introducere construită cu ajutorul unei povești, aceasta are un dublu rol – trezește interesul ascultătorilor și îi determină să se implice emoțional în discurs. În plus, oamenii învață mult mai ușor prin și din povești. Asigură-te că povestea conține elementul cheie al discursului tău.

Exemple:

Pe 5 noiembrie 1990, un bărbat pe nume El-Sayyid Nosair a intrat într-un hotel din Manhattan și l-a asasinat pe rabinul Meir Kahane, liderul Ligii Evreiești de Apărare. Inițial, Nosair a fost găsit nevinovat de crimă, dar, în timp ce își ispășea pedeapsa în închisoare pentru alte acuzații, el și alți bărbați au început să plănuiască atacarea a zeci de obiective importante din New York City, incluzând tuneluri, sinagogi și sediul Națiunilor Unite. Din fericire, acele planuri au fost zădărnicite de un informator al FBI. Din păcate, nu și bombardarea World Trade Center. Nosair a fost condamnat, ulterior, pentru implicarea sa în complot. El-Sayyid Nosair este tatăl meu.

(acum că ai șocat și stârnit interesul publicului poți face tranziția spre prezentarea temei discursului)

Pe calea pe care copiii americani călătoresc către maturitate, două instituții supraveghează această călătorie. Prima este una despre care auzim multe: colegiul. Colegiul are anumite dezavantaje. Este scump; îi lasă pe tineri îndatorați. Dar, în general, este o cale destul de bună… Astăzi, vreau să vă vorbesc despre a doua instituție care supraveghează călătoria de la copilărie spre maturitate în Statele Unite. Iar acea instituție este închisoarea.

(și odată captată atenția publicului poți intra “în pâine”)

8. O întâmplare / Un eveniment curent / O știre actuală / Un eveniment istoric

Publicul iubește introducerile aparent întâmplătoare care dau senzația de amintire interesantă care merită ascultată. Pentru că au un aer firesc, spontan și de interes general. Dacă vei începe în acest mod, cu siguranță publicul va aștepta cu nerăbdare detaliile întregii întâmplări.

Poți începe discursul tău și pornind de la ceea ce ai discutat cu o persoană din sală, înainte de a te urca pe scenă, despre un eveniment sau o știre actuală care poate stârni interesul publicului.

Exemple:

Ieri, când trenul trecea printr-un oraș nu departe de aici, mi-am amintit de o nuntă care avusese loc acolo cu câțiva ani în urmă. Pentru că multe căsătorii din acest stat au fost făcute în pripă, s-au dovedit la fel de dezastruoase ca și aceea despre care voi vorbi. (și apoi intri în cuprinsul discursului)

Înainte de prezentare discutam cu mai multe persoane și una dintre ele era Florin… (și continui să construiești introducerea)

De dimineață am citit în ziar despre… (și continui să construiești introducerea)

Ai auzit de evenimentul organizat de…. (și continui să construiești introducerea)

Astăzi se împlinesc 7 ani de la… (și continui să construiești introducerea)

9. Un obiect / O imagine / O reclamă / O melodie / Un videoclip

Prezentarea unui obiect, a unei imagini, a unei reclame, a unei melodii sau a unui videoclip este metoda cea mai simplă pentru a atrage atenția publicului. În loc să începi clișeic „Astăzi vreau să îți vorbesc despre…”, poți spune doar „Vreau să îți arăt ceva care pare imposibil.” sau „Vreau să îți arăt un videoclip care mi-a schimbat viața.”. Bineînțeles că această metodă se potrivește foarte bine pentru anumite domenii, în special cele cu caracter vizual: fotografie, pictură, design, arhitectură.

Exemple:

Mi se pare foarte puternică campania Magic Home, în care ne sunt prezentate zeci de vedete care stau pe scaunul suferinței. Această campanie care a strâns 30.000 de sms-uri în 3 zile și are ca scop construirea unui centru care oferă găzduire gratuită, suport și alte facilități familiilor cu copii diagnosticați cu cancer sau alte afecțiuni grave. Cum ar fi să începi un discurs în modul acesta puternic? 

Un alt exemplu este cel al Cristianei Mongol Stancu, campioană mondială la Kempo. Se folosește de echipamentul ei pentru a atrage atenția publicului, apoi continuă prezentarea.

Mai jos poți vedea discursul acesteia de la TEDx Bacău

Artista Alexa Meade a început prestația ei pe scena TED arătând o imagine a uneia dintre lucrări sale și rostind următoarele cuvinte: Poate vreți să aruncați o privire mai atentă. În acest tablou, e ceva mai mult decât ceea ce apare la prima vedere. Și da, este o pictură acrilică a unui bărbat, dar nu am pictat-o pe un șevalet. Am pictat-o direct pe bărbat. (WOW! Nu-i așa că și ție ți-a captat atenția și vrei să afli mai multe despre asta?)

10. O anecdotă

Acestă metodă are două tăișuri. Poți avea un succes nemaipomenit sau dimpotrivă. Sugestia mea este să începi în acest mod doar dacă are legătură cu tema discursului și dacă îți cunoști foarte bine publicul. Și bineînțeles dacă te numeri printre cei care au un har al umorului.

Dacă ți se potrivește această tehnică și reușești să găsești o anecdotă potrivită care va face publicul să se simtă minunat, atunci fă-o. Astfel vei crea o legătură cu ascultătorii.

Alege cu foarte mare grijă glumele. Evită glumele cu subiect sensibil, cum ar religie, etnie, politică, dizabilități, orientare sexuală, care ar putea să facă publicul să se simtă ofensat.

11. Construiește un pod între tine și ascultători

Publicul tău are dorințe și probleme. Această metodă te ajută să le identifici pe cele comune și să creezi o legătură între tine și public. În acest mod, publicul te va percepe ca fiind în aceeași barcă cu ei. Iar tu vei fi credibil în fața lor.

Exemple:

Am petrecut multe ore studiind comportamentele copiilor și am discutat cu mulți oameni din domeniul acesta…

Am lucrat în domeniul imobiliar când am fost tânăr ca voi și știu care sunt provocările voastre…

Câți dintre voi aveți copii? (ridici mâna în timp ce adresezi întrebarea, îți amintești? 🙂 ) Și eu am 2 copii. Doamne, nu este asta o experiență minunată din care înveți? (și poți continua să dezvolți un discurs legat de parenting, de exemplu)

CONCLUZII

  • Este crucial să începi discursul tău cu ceva original, neașteptat și de impact. În primele 30 de secunde publicul decide dacă te ascultă sau nu. Iar în primele 7 secunde, dacă te place sau nu.
  • Chiar dacă ești la început de drum în public speaking, acum ai metode testate de profesioniști prin care îți poți construi cu ușurință introduceri de impact pentru discursurile tale.
  • Pentru un rezultat WOW îți sugerez să combini două sau mai multe metode. Identifică metodele care ți se par potrivite pentru tema discursului tău. Construiește apoi o introducere captivantă și autentică în același timp.
  • Stabilește-ți o perioadă de timp în care să exersezi fiecare metodă. Doar prin practică poți deveni un vorbitor mai bun. Vei deveni mai creativ și vei găsi noi modalități originale de a capta și menține atenția publicului. Antrenamentul este cel care îți garantează succesul.
  • Alege persoane care sunt cu 3 pași înaintea ta și învață de la acestea. Urmărește-le prestațiile și modelează-le abilitățile de vorbitor profesionist.
  • Te provoc să faci următorul exercițiu timp de o săptămână. Acordă-ți o oră pe zi. Intra pe www.youtube.com și selectează 3-5 discursuri. Identifică metoda folosită și analizează cât de bine au reușit vorbitorii să construiască introducerea. Acest exercițiu este distractiv și provocator. Te va ajuta să descoperi importanța unei introduceri de impact.

Sunt sigur că aceste metode te inspiră și pe tine să construiești introduceri captivante pentru publicul tău.

Care dintre metode este mai folositoare pentru tine? Sunt curios, care sunt exemplele tale inedite?

Scrie-mi, te rog, într-un comentariu răspunsurile tale!

Dacă vrei să înveți mai multe despre vorbitul în public și să îți crești încrederea în tine, te invit să îmi scrii la adresa de email contact@florinungheanu.ro. Putem ține legătura și pe facebook: Florin-Marius UNGHEANU.

Dacă ți-a plăcut acest articol, probabil le-ar plăcea și prietenilor tăi.

Dar nu avem de unde ști dacă nu-l distribui, nu-i așa? 🙂

Bibliografie:

https://www.quora.com/

https://neilpatel.com/

Brian Tracy – 15 Ways to Start a Speech or Presentation (video)

Conor Neill – How to Start a Speech (video)

Paul Ardeleanu – Prezintă cu impact (secretele comunicării și prezentării eficiente)

Chris Anderson (Directorul TED) – TED Talks (ghidul oficial TED pentru vorbit în public)

Dale Carnegie – Cum să vorbim în public

Stephen E. Lucas – Arta de a vorbi în public

This Post Has 2 Comments

  1. Ma bucur ca ai scris si partea care ma atrage cel mai mult… Spuneam data trecuta ca mi-ar placea sa incep cu un citat, dar astazi as inclina catre partea cu povestea/intamplarea deosebita, creand astfel o punte de legatura cu auditoriul. Cu siguranta fiecare are o opinie, o experienta personala cu care sa se identifice si care sa-i starneasca astfel curiozitatea.
    Ce pot sa-ti spun in afara de “Felicitari!” si sa-ti multumesc pentru ca ai impartasit cu noi, deschis, felul in care se poate construi un discurs? Tu faci sa para usor si frumos acest lucru! I’m happy to be around! Keep up the good work!

    1. Multumesc, Elena! Stay tuned! 🙂

Leave a Reply

Close Menu